Update (2011-04-14): book is freely available on M. Crochemore's site, in a PDF format, just click.
niedziela, 19 października 2008
Text algorithms - book
Book by M. Crochemore and W.Rytter is available in a PostScript format:
http://web.njit.edu/~rytter/TEACHING/TEXTS/book.html. I don't see any copyright/licensing notices, but we probably can assume that is free for private use.
Update (2011-04-14): book is freely available on M. Crochemore's site, in a PDF format, just click.
Update (2011-04-14): book is freely available on M. Crochemore's site, in a PDF format, just click.
piątek, 17 października 2008
niedziela, 5 października 2008
"Wprowadzenie do grafiki komputerowej"
Piszę o książce Foleya, van Dama, et al., w przekładzie prof. Jana Zabrodzkiego.
WNT wciąż sprzedaje i reklamuje ten podręcznik słowami "oto książka uznawana w świecie za najlepszą pozycję dotyczącą grafiki komputerowej". Nie mogę zaprzeczyć, że książka jest dobrą pozycją, np. rozdziały o modelu wirtualnej kamery, barwie, czy rasteryzacji są wyśmienite i "ponadczasowe" (fakt, rasteryzacją mało kto się teraz zajmuje, ale warto wiedzieć, może przyjdzie nam coś narysować na jakimś 8051?).
Proszę jednak pamiętać, że to jest przekład książki ukończonej w 1990 roku, czyli 18 lat temu; pierwsze polskie wydanie ukazało się w 1995. W międzyczasie postęp w dziedzinie informatyki nastąpił ogromny. Rozdziały o generowaniu fotorealistycznych obrazów mówią ledwie o podstawowych metodach, nie ma opisanych wielu modeli oświetlenia, nie ma bardziej zaawansowanych metod generowanie obrazów (path-tracing, bidirectional path-tracing, photon mapping, subsurface-scattering). Rozdział o krzywych i powierzchniach parametrycznych jest bardzo krótki, o wiele lepiej zaglądnąć do "Podstaw modelowania krzywych i powierzchni" P. Kiciaka (WNT 2005), choć to pozycja dość ciężka. O CSG są dosłownie dwie strony; z resztą wiele problemów jest wyłącznie zasygnalizowanych - np. antyaliasing przy rasteryzacji, budowanie drzew BSP i inne. (Jeśli chodzi o algorytmy graficzne to WNT wydało w 2006 świetną "Goemetrię obliczeniową" van Berga et al.).
Gdy kupiłem "Wprowadzenie..." chyba w 2000 roku, może wcześniej, wówczas o powszechnym dostępie do Internetu można było pomarzyć - książka to było coś, była - nie bójmy się tego określenia - oknem na świat. Poza tym raczej nie było alternatyw, no może poza jedną na wpół sensowną książką "Grafika PC bez tajemnic". Obecnie wszystko to można znaleźć po paru klikach w Sieci, choćby przez angielską Wikipedię, która zwykle ma bardzo ciekawe linki zewnętrzne. Przy okazji polecam dwie strony o grafice i krzywych.
Więc jeśli ktoś rozważa kupno tej pozycji to powiedziałbym tak: jeśli wydanie 60-70 złotych nie stanowi dużego problemu, warto mieć pod ręką. W przeciwnym razie lepiej wydać tę kwotę na wspomnianą "Geometrię..." albo "Podstawy...", bo ceny porównywalne.
WNT wciąż sprzedaje i reklamuje ten podręcznik słowami "oto książka uznawana w świecie za najlepszą pozycję dotyczącą grafiki komputerowej". Nie mogę zaprzeczyć, że książka jest dobrą pozycją, np. rozdziały o modelu wirtualnej kamery, barwie, czy rasteryzacji są wyśmienite i "ponadczasowe" (fakt, rasteryzacją mało kto się teraz zajmuje, ale warto wiedzieć, może przyjdzie nam coś narysować na jakimś 8051?).
Proszę jednak pamiętać, że to jest przekład książki ukończonej w 1990 roku, czyli 18 lat temu; pierwsze polskie wydanie ukazało się w 1995. W międzyczasie postęp w dziedzinie informatyki nastąpił ogromny. Rozdziały o generowaniu fotorealistycznych obrazów mówią ledwie o podstawowych metodach, nie ma opisanych wielu modeli oświetlenia, nie ma bardziej zaawansowanych metod generowanie obrazów (path-tracing, bidirectional path-tracing, photon mapping, subsurface-scattering). Rozdział o krzywych i powierzchniach parametrycznych jest bardzo krótki, o wiele lepiej zaglądnąć do "Podstaw modelowania krzywych i powierzchni" P. Kiciaka (WNT 2005), choć to pozycja dość ciężka. O CSG są dosłownie dwie strony; z resztą wiele problemów jest wyłącznie zasygnalizowanych - np. antyaliasing przy rasteryzacji, budowanie drzew BSP i inne. (Jeśli chodzi o algorytmy graficzne to WNT wydało w 2006 świetną "Goemetrię obliczeniową" van Berga et al.).
Gdy kupiłem "Wprowadzenie..." chyba w 2000 roku, może wcześniej, wówczas o powszechnym dostępie do Internetu można było pomarzyć - książka to było coś, była - nie bójmy się tego określenia - oknem na świat. Poza tym raczej nie było alternatyw, no może poza jedną na wpół sensowną książką "Grafika PC bez tajemnic". Obecnie wszystko to można znaleźć po paru klikach w Sieci, choćby przez angielską Wikipedię, która zwykle ma bardzo ciekawe linki zewnętrzne. Przy okazji polecam dwie strony o grafice i krzywych.
Więc jeśli ktoś rozważa kupno tej pozycji to powiedziałbym tak: jeśli wydanie 60-70 złotych nie stanowi dużego problemu, warto mieć pod ręką. W przeciwnym razie lepiej wydać tę kwotę na wspomnianą "Geometrię..." albo "Podstawy...", bo ceny porównywalne.
czwartek, 2 października 2008
VIPER - Visual Pascal InterpretER
Nice on-line Pascal interpreter with data structures visualiztion (trees, linked lists, etc.). Link: http://viper.mimuw.edu.pl/.